چهارشنبه ۲۵ مهر ۰۳

ارتباط صنایع دستی با صنعت گردشگری

۶ بازديد

 

صنعت گردشگری در دنیای کنونی  ، نقش موثری در توسعه ملی دارد و یکی از منابع درآمدی کشورها محسوب می شود. که در کنار آن خرید صنایع دستی می تواند. در توسعه توریسم و مبادلات فرهنگی مؤثر باشد. یکی از بخش‌ های مهم اقتصادی و فرهنگی در ایران، حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی است. که ابزاری قابل توجه برای صادرات کالا، اشتغال زایی، جذب توریسم و بالا بردن سطح تولید ملی به شمار می رود.

کشور ایران از اقوام و آداب و رسوم مختلف تشکیل شده. که هر کدام از این اقوام با توجه به تاریخ و فرهنگ خود، در صنایع دستی و هنر های سنتی استعداد و پتانسیل های خاصی دارد. در واقع صنایع دستی پلی میان اقتصاد و فرهنگ است. و با توسعه آن، نه تنها به اشتغال زایی و اقتصاد کمک کرده ایم. بلکه گام بلندی در جهت معرفی فرهنگ اصیل ایرانی برداشته ایم.

 

چرا صنعت گردشگری در رشد اقتصادی مهم است؟

گردشگری، بزرگترین مجموعه‌ی خدماتی جهان است. که روز به روز بر عرصه‌های کاری، ابعاد و اهمیت آن افزوده می شود. و طبعاً جایگاه رفیع تری را در اقتصاد جهانی به خود اختصاص می دهد. امروزه گردشگری که از آن با عنوان «صنعت گردشگری» هم یاد شده است.در برخی از کشورها که به مرحله‌ی توریسم صنعتی رسیده اند.سهم بسیار بالایی را در «تولید ناخالص ملی» و درآمدهای ارزی کسب کرده است.

 

رابطه صنایع دستی و صنعت گردشگری

 

 

 

ضمن آن که بعضی از ممالک دیگر هم به موفقیت‌های چشم گیری در این زمینه دست یافته اند. .

بررسی آمار ورود گردشگران خارجی به ده کشور فرانسه، اسپانیا، ایالات متحده‌ی آمریکا، ایتالیا، ترکیه، انگلستان، کانادا، آلمان، مکزیک و چین که طی سال‌های اخیر بیشترین گردشگر بین المللی را داشته اند. و نیز بررسی سیر صعودی و روند. رو به تزاید ورود توریست بین المللی به ممالکی همچون تایلند، یونان، مالزی و هند مؤید این امر است.

که تقریباً بین کشورهای دارای آثار تاریخی و باستانی و جاذبه‌های طبیعی و زیست محیطی در برنامه‌های دراز مدت، میان مدت و حتی کوتاه مدت خود مقوله‌ی گردشگری را بسیار مورد توجه قرار داده.

و با سرمایه گذاری‌های ملی و قایل شدن تسهیلات لازم و بستر سازی برای جذب سرمایه گذاری توسط شرکتهای فرا ملیتی و بین المللی به درآمد. ارزی سرشار حاصل از این رهگذر برای توسعه‌ی پایدار، رشد متوازن و ترقی روزافزون چشم دوخته اند.

بررسی

از سوی دیگر بررسی‌های به عمل آمده در زمینه‌ی تعداد رو به فزونی گردشگران داخلی و حتی گردشگرانی که در طولی روز به بازدیدهای تفریحی و بازرگانی می پردازند، نشانگر سیر صعودی و رشد چشمگیر گردشگری در تمامی سطوح با گرایشی‌های جهانی، منطقه ای، ملی و حتی گردشگری با مقاصد کاری و یا دیدار و بازدید از مراکز تفریحی است.

بررسی آمارهای مربوط به بازدید توریستهای خارجی و حتی گردشگران داخلی از مراکز تولید صنایع دستی در کشورهایی همچون تایلند، هند، چین و مالزی و نیز دقت نظر بر روی ارقام فروش آثار گوناگون هنرهای صناعی به گردشگران، نشانگر آن است که صنایع دستی یا هنرهای صناعی که یکی از مظاهر فرهنگی و هنری محسوب می شود، می تواند عامل مهم و حتی موجبی برای جلب و جذب گردشگران به حساب آید، چرا که هر اثر صنایع دستی بازگو کننده‌ی خصوصیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی یک کشور و حتی منطقه و محل تولید است و می تواند در شناساندن هنر اصیل و بومی و فرهنگ نقش اساسی ایفا کند.

 

 

بررسی‌های سه دهه‌ی پایانی قرن بیستم میلادی تا به امروز، این واقعیت را مطرح کرده است که خرید سوغات آن هم سوغاتی ماندگار و با هویت که ضمناً نشانه ‌ها و علایم و نمادهایی از کشور و یا مکان موضوع بازدید را به همراه داشته باشد، نه تنها تکمیل کننده‌ی سفر و بازدیدهای گردشگران است بلکه گاه جاذبه ای فراتر از مکانهای تاریخی و باستانی در توریستها ایجاد می کند.

 

چگونه صنایع دستی میتواند بر صنعت گردشکری تاثیر گذار باشد؟

خرید یادگاری و به خصوص صنایع دستی از فعالیت های جدایی ناپذیر گردشگران می باشد. در نتیجه، باید به منظور رویارویی با تقاضای گردشگران، صنایع دستی مناسب و شایسته تولید و عرضه شود. یکی از عواملی که موجب رضایت و خشنودی گردشگران می شود. خرید صنایع دستی با کیفیت و اصیل است. عرضه صنایع دستی به گردشگران هم چنین موجب رشد و شکوفایی اقتصاد جامعه محلی می شود. و تراوش و نشت درآمدها را کاهش می دهد. در این امر، زنان جامعه میزبان نیز می توانند. سهم عمده ای را بهره مند شوند.

بنابراین، باید اقداماتی در جهت بهبود عملکرد صنایع دستی صورت پذیرد. و از آن حمایت خاصی شود. در این راستا می توان به جامعه محلی و به خصوص زنان، در جهت اشتغال در زمینه صنایع دستی اعتبارات مالی تخصیص داده شود. آموزش های لازم به افرادی که در این زمینه مشغول هستند. داده شود. تا بتوانند صنایع دستی کاربردی، باکیفیت، اصیل، و مورد دلخواه گردشگران تولید کنند. هم چنین، فناوری های لازم نیز در اختیار تولیدکنندگان قرار داده شود. تا بخشی از مراحل تولید تسهیل و تسریع یافته و به کاهش قیمت محصولات بیانجامد.

 

 

مسئولان باید مواد مرغوب و طبیعی را در دسترس تولیدکنندگان قرار دهند. در نهایت، تحقیقاتی در زمینه علایق و نیازهای گردشگران صورت پذیرد و نتایج تحقیقات به تولیدکنندگان منعکس شود. تا آنان بتوانند. صنایع دستی خود را با خواسته های گردشگران تطبیق دهند. که این خود منجر خریدهای مضاعف گردشگران و فروش بیش تر شده. و در نهایت به رشد و شکوفایی صنایع دستی می انجامد. هم چنین، هتل ها و مراکز اقامتی باید غرفه هایی را تدارک ببینند تا در آن ها صنایع دستی محلی عرضه شوند.

آژانس مسافربری

آژانس های مسافرتی باید تورهایی را تدارک ببینند. تا گردشگران را به مکان هایی که در آن جا صنایع دستی ساخته می شوند. ببرند تا گردشگران از نزدیک هنرمندان و مراحل ساخت صنایع دستی را مشاهده نمایند. ایجاد کاتالوگ هایی که در آن ها کلیه اطلاعات مربوط به صنایع دستی نظیر کیفیت، طرح، اصالت، کاربرد، و غیره و هم چنین اطلاعات مربوط به تولیدگران درج شده است. نیز می تواند موجب ترویج صنایع دستی شود. برگزاری جشنواره های صنایع دستی و دعوت از هنرمندان بومی نیز می تواند. موجب انگیزش گردشگران به سفر شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.